• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61861
+
-

واکسیناسیون رایگان دام‌های اردبیل

مدیر کل دام‌پزشکی استان: دامداران برای انجام واکسیناسیون با هدف مقابله با تب برفکی با اکیپ‌های دام‌پزشکی همکاری کنند

دام‌پروری
واکسیناسیون رایگان دام‌های اردبیل

پوپک قاسمی | اردبیل- خبرنگار:


دامداری یکی از ارکان تامین معاش روستاییان و عشایر استان اردبیل است به همین دلیل تامین سلامت دام هم دارای اهمیت ویژه‌ای است. 

بیماری واگیر و عفونی تب برفکی، یکی از بیماری‌های مهلک دام به شمار می‌رود که گاو، گاومیش، گوسفند و بز را مورد هدف قرار داده به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی است. 

تب برفکی سبب کاهش شدید تولید دام می‌شود و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دارد. طی سال‌های گذشته با گرم شدن تدریجی هوا شاهد شیوع تب برفکی و برخی بیماری‌های دیگر دام در استان بودیم که باعث از بین رفتن احشام به عنوان سرمایه‌های دامداران و روستاییان شد. 

اما به گفته مسئولان استانی با اقدام به موقع برای واکسینه کردن دام‌های استان، احتمال ابتلای دام‌های استان به بیماری با کاهش جالب توجهی روبه‌رو بوده است؛ واکسیناسیونی که امسال به صورت رایگان صورت می‌گیرد. 


ضرورت آشنایی دامداران با بیماری تب برفکی

دام‌پزشک ساکن استان در زمینه علائم و نحوه انتقال و کنترل تب برفکی می‌گوید: این بیماری با تماس مستقیم یا غیرمستقیم منتقل می‌شود و منشأ انتقال ویروس حیوانات مبتلا از نظر بالینی و ترشحات تنفس، بزاق، مدفوع، ادرار و شیر است و تا 4 روز قبل از بروز علائم بالینی احتمال انتقال دارد. اما قابل سرایت به انسان نیست. 

 «یاسر پورمجید» با بیان این‌که دوره کمون بیماری 2 تا 14 روز و دوره بهبود هم 8 تا 15 روز است، عنوان می‌کند: خودداری از نقل‌ و انتقال و خرید و فروش بی‌ضابطه دام بدون نظارت بهداشتی دام‌پـزشکـی، ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام‌ها، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای و امنیت زیستی و برنامه‌ریزی برای انجام واکسیناسیون از مهم‌ترین موارد پیشگیری از این بیماری مهم و استراتژیک دامی است. 

وی می‌گوید: مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی به‌کارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است، به نحوی که از ورود ویروس در یک گله یا جمعیت جلوگیری کند. 


واکسینه شدن 2 میلیون رأس دام سبک و سنگین

مدیر کل دام‌پزشکی استان اردبیل با اشاره به اجرای برخی طرح‌ها برای مقابله با این بیماری می‌گوید: طرح واکسیناسیون جمعیت گاو و گوساله در استان آغاز شده و به مدت 30 روز کاری تا اواخر تیرماه ادامه خواهد یافت. 
 «صادق صالحی» با تاکید بر ضرورت پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و ایجاد ایمنی در دام‌ها عنوان می‌کند: طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان برای تأمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی از طریق کنترل بیماری‌های واگیر دامی اجرا می‌شود. 

وی با بیان این‌که در حال حاضر استان عاری از بیماری تب برفکی است، ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین هدف دام‌پزشکی در اجرای این طرح پوشش حداکثری واکسیناسیون و صیانت از جمعیت دام سنگین استان است. با پیگیری‌های این اداره کل و مساعدت استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی و سازمان جهاد کشاورزی هزینه تأمین واکسن و عملیات واکسیناسون از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین شده و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی دام‌پزشکی اجرا می‌شود. 

مدیر کل دام‌پزشکی استان با بیان این‌که تب برفکی از بیماری‌های استراتژیک دام محسوب می‌شود و انجام سالانه واکسیناسیون دام سبک و سنگین در چند نوبت در دستور کار دام‌پزشکی است، تاکید می‌کند: دامداران و روستاییان برای پوشش حداکثری واکسیناسیون حتماً با اکیپ‌های مایه‌کوبی دام‌پزشکی همکاری کنند. 


تأمین واکسن مورد نیاز استان 

صالحی با اشاره به تأمین واکسن مورد نیاز برای اجرای این طرح عنوان می‌کند: با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم واکسن مورد نیاز برای دام‌های سنگین منطقه تأمین شده است و کمبودی در این زمینه نداریم. البته تاکنون هیچ گزارشی هم از احشام مبنی بر ابتلا به این بیماری داده نشده است. 

وی در مورد سابقه ابتلای احشام به این بیماری در سال‌های گذشته اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته در برخی مناطق احشام به‌ویژه گاوها به این بیماری مبتلا شده‌اند. در برخی از این مناطق اهالی با اکیپ دام‌پزشکی اعزام‌شده برای واکسیناسیون همکاری نداشته‌اند. اما در حال حاضر این مورد وجود ندارد. 

این مسئول با اشاره به رایگان بودن طرح واکسیناسیون بیان می‌کند: در سال‌های گذشته هزینه ناچیزی برای واکسن دام سنگین دریافت می‌شد اما امسال این هزینه دریافت نمی‌شود و واکسیناسیون کاملاً رایگان است. 
صالحی با بیان این‌که در صورت گزارش علائمی از بیماری از سوی دامداران اکیپ‌های دام‌پزشکی نمونه‌برداری و بررسی لازم را انجام می‌دهند، می‌افزاید: آزمایش‌های لازم برای تشخیص بیماری دام‌های مشکوک انجام می‌شود. 

مدیر کل دام‌پزشکی استان با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این حوزه، خواستار همکاری رسانه ملی و سایر رسانه‌های گروهی برای اطلاع‌رسانی و آموزش دامداران، روستاییان و عشایر منطقه و سایر گروه‌های هدف در مبارزه با این بیماری شد.  صالحی تاکید کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی و سریع‌الانتشار است و باید از قبل فصل شیوع واکسیناسیون انجام شود، چراکه تزریق واکسن در دام‌های مبتلا موجب تشدید بیماری و تلف شدن دام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید